مقالات, مقالات عمومی

۵ عامل مهم که باعث خرابی موتور می شود!

5 عامل مهم خرابی موتور

مـوتور قلب تپنده خودرو شـماست و رسیدگی و نـگهداری مناسب از آن مهم ترین بخش حفظ سلامت خودرو می باشد. همین ظـرافت و البته اهمیت مـوتور خودرو باعث شده تا تـعمیر یا تعویض این بخش بسیار پرهزینه و پردردسر باشد. پس باید اقدامات لازم را برای جلوگیری از خرابی موتور در نظر بگیریم.

 

ما در این محتوا ۵ تا از مهم ترین عواملی که سبب خرابی موتور می شود را بررسی می کنیم.

عوامل مهم خرابی موتور عبارت است از :

عوامل خرابی موتور خودرو

عوامل خرابی موتور خودرو

 

۱. تاخیر در تعویض روغن موتور :

حیاتی ترین کاری که برای حـفظ سلامت موتور خودرو باید بکنید تعویض به موقع روغن موتور است. معمولا خودرو سازان مـقدار مسافت طی شده مشخصی را اعلام می کنند که پس از آن تعویض روغن موتور الزامی است و تاخیر در انجام آن ممکن است آسیب جدی به موتور خودرو برساند. زمان تعویض  استفاده از روغن موتور در فواصل مختلف با شرایط خاص خود به موارد زیادی بستگی دارد، اگرچه اکثر خودروسازان پیشنهاد می‌کنند که خودروهای بنزینی باید به ازای هر ده هزار کیلومتر، روغن موتور را تعویض کنند، معمولا این اتفاق سالی دوبار رخ می‌دهد. اما مسائلی مثل میزان کارکرد خودرو، نوع روغن موتور استفاده شده و وضعیت کلی موتور از جمله مواردی است که این زمان را کوتاه یا بلند تر می کند.

 

۲. توجه نکردن به نشتی روغن :

برخی از شـایع ترین مشکلاتی که می تواند به عـلت نشتی روغـن موتور به وجود بیاید شامل خـرابی دسته موتورهای لاستیکی، بوش‌های سیستم تعلیق و اجزای سیستم فرمان هستند.

دلیل این اتفاق این است که روغن به میزان کافی به فضای خالی بین دو قطعه نمیرسد و سبب فرسایش و عدم چرخش روان اجزا شود.

۳. اهمیت ندادن به چراغ روغن موتور :

همیشه حواستان به این چراغ مهم باشد! این چراغ در مواقعی روشن می شود که روغن کافی در موتور وجود نـداشته باشد یا فشار روغن بسیار پایین یا بسیار بالا باشد در صـورت روشـن شدن این چراغ شما می بایست در اولین فرصت خودرو را نزد تعمیرکار ببرید. روشن شدن چراغ روغن چه به صورت دائمی و چه به صورت موقتی را باید جدی گرفت.

۴. چک نکردن مایع خنک کننده :

خودروها طوری طراحی شده‌اند که برخلاف آب از ضدیخ به عنوان مایع خنک‌کننده استفاده کنند. ضدیخ یک ترکیب شیمیایی است که نقطه انجماد پایین‌تری دارد و معمولا نقطه جوش بالاتری نسبت به آب دارد. اگر شرایط شما طوریست که باید مایع سیستم خنک‌کننده را از نو پر کنید، نوع صحیح آن را خریداری کنید.

به توصیه کارشناسان به ازای هر ۴۸ هزار کیلومتر و یـا هر ۳ سـال یکبار نیاز است که کل مایع خنک کننده مـوتور تخلیه شود و با مایع خـنک کننده جدید جایگزین شود. ایـن کار باعث حفظ سلامت موتور در دمای بالا و تحت فشار بالا می شود. داغ شدن بیش از اندازه موتور خودرو بسیار خطرناک است و می تواند موجب نابود شدن موتور شود.

 

 

 

 

 

۵. وارد شدن آب به داخل موتور :

عبور از چاله های پر از آب یا رانندگی هنگام باران شدید و شرایط مشابه می تواند برای شما دردسرساز شود. در صورتی که آب در این شـرایط به منیوفولد ورودی هوا برسد و وارد موتور شود ، می تواند باعث کج شدن شاتون شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *